Destinasjon: Zakopane

Helgen er over, og vi har vært på en deilig tur i en liten by, sør i polen, som heter Zakopane. Dette er en liten by, med ca 30 000 innbyggere som ligger helt sør i polen, like ved grensen til Slovakia. For å komme til Zakopane er det lettest å fly til Krakow, for så å kjøre sørover. Det tar ca 2 timer å kjøre fra flyplassen i Krakow. Vi bodde på et firestjerners spa hotell, kalt Hotell Belvedere. Et rimelig stort hotell kan man si. Rommet var omtrent som forventet på et slikt hotell i et slikt land. Etter å ha kommet oss tilrette på rommet og fått summet oss litt, drar gruppen vår ut for å spise.

Hotellet

Denne dagen var det ingen spesielle måltider inkludert, så finner et sted kalt «Stek «cha-etellerannet» Folk velger litt forskjellig. Noen velger kylling, noen burger, noen velger biff. Felles for all maten er at det er en skikkelig god røyksmak på den. Dette smaker skikkelig ved. Alle drikker godt med øl og annet til maten, og det går også med en flaske vin under måltidet. Prisen for dette gildet ble jaggu en positiv overraskelse. Vi måtte nesten spørre om dette var for en person. For dette ble ikke mer en i underkant av 1500,- NOK for 12, ja du leste riktig, 12 personer. Etter denne flotte middagen ble kvelden avsluttet for vår del, men noen andre i følget valgte å utforske nattelivet.

Neste dag møttes gjengen til frokost, noe som igjen var omtrent akkurat som forventet av et slikt hotell vi bodde på. Planen i dag var å stå på ski. Klimaet om vinteren har blitt en utfordring her også, så nede i byen var det fint lite snø, så vi måtte opp i høyden, men det var ikke noe problem. En drøy ti minutters taxi tur seinere var vi fremme ved foten av fjellet. Her leier vi ski, som vi får beskjed om å betale etterpå, før vi går bort til gondolen og setter nesa oppover. Her var det lang kø. Drøye 40 minutter senere er vi i gondolen på vei oppover, og de snøløse landskapene blir hurtig skiftet ut med med snødekte fjell. På toppen av fjellet er det helt nydelig. Masse snø, og fint vær. Det ingen fortalte oss, var at den åpne nedfarten vi måtte starte med, var et stupbratt svart heng. Det passet jo oss med leid utstyr, som ikke har kjørt på mange, mange år. Vi kom oss heldigvis helskinnet ned, men gåtta banen!! Det er lenge siden jeg har vært så sliten i beina. Nå var det bare å komme seg i stolheisen opp igjen, og inn i restauranten for å få oss en kald øl. Jeg var faktisk så sliten at jeg ikke orket mat engang. Etter å ha summet oss litt fant vi at vi kunne si BTDT (Been there, done that). Så da tok vi gondolen ned igjen, leverte skiene. Prisen på leien endte på ca 150,- NOK for to par ski, støvler og staver.

På vei opp i fjellet

Turen gikk så tilbake til hotellet for litt testing av basseng fasilitetene i spa avdelingen, etterfulgt av en god dusj. Begge deler var ganske vellykket.

Vi trasket oss så en liten tur ut i Zakopane «sentrum» for å se om man kunne kjøpe noe. Vi så fort at her var det mange billige butikker med varer man følte kvaliteten kanskje ikke var på topp. Det andre det var mye av var sportsbutikker med superdyrt sportsutstyr. Heller ikke helt i vår gate, så vi tuslet tilbake til hotellet for å møte resten av gjengen før middag.

Middagen foregikk på en sjappe som het Bakowo Zahylina, eller noe. Det morsomme her var at vi tok til venstre og ikke høyre i et krysse og kom frem. Der var det ikke noe reservasjon gitt. Men vi ble dirigert tilbake til krysset med beskjed om å ta til høyre, ikke venstre og gå like langt opp. Der var det jaggu en sjappe med nøyaktig samme navn. Hva er oddsen for det. 400m hver retning i et kryss, ligger det en sjappe med nøyaktig samme navn. Jaja. Vi fant nå frem. Litt forskjellig mat ble servert. Stort sett polsk tradisjons mat. Vi fikk smake vår første surkålsuppe for turen. Skal ikke gå noe mer i detalj på maten annet enn at den var litt under midt på treet. Altså ikke noe spesielt høydepunkt. Etter maten ble det litt testing av «baren» i hotell kjelleren som både hadde fooseball, og biljard. Undertegnede grusa all motstand i fooseball, men tapte 100 gærninger i et biljardveddemål. Brått var kvelden over og natta satte inn.

Bokowo Zaihyla (eller no)

Gjengen møttes dagen etter til nok an god frokost før en 35 minutters busstur ventet oss. Folk visste hva vi skulle så det var en munter stemning i bussen. Vi skulle nemlig på en skytebane. Her fikk vi skyte med masse spennende. Blant annet en 9mm pistol, automathagle og den israelske versjonen av kalasjnikow. Dette var morro. Arrangørene hadde selvfølgelig laget en konkurranse av det hele. Denne konkurransen var det en jente som vant, nærmere bestem min kone, noe jeg kommer til å få høre hjemme i lang, lang tid. Vi fortsatte så til lunsj. Til å starte med fikk vi noe potetkaker med hvitløksmør, og noe lemon vodka. Dette var veldig enkelt, men faktisk knallgodt. Videre fortsatte vi med en suppe. Er det noen som kan gjette hva slags? Helt riktig! Surkålsuppe! Men forskjellen på denne var at denne var faktisk helt episk god. Videre fikk vi noe kokt svineribbe, med gjett hva, jo surkål, og potet. Faktisk veldig godt dette også. Til slutt fikk vi en ostekake, som egentlig ikke smakte noe som helst. Etter maten skulle vi ut på en koselig tur med hest og kjerre.

Et lite utvalg av pistolene vi fikk prøve

Hest og kjerreturen starter jo litt morsomt, men været ser skummelt ut. Hesten som skulle trekke vogna bak oss hadde en eller annen merkelig fascinasjon for jakka mi, og prøvde å spise den. Han så helt gal ut. Videre setter turen i gang, og det samme gjør regnet. Etter å ha prøvd litt finner vi ut at det er helt håpløst uten noe over hodet og vi får en liten presenning over oss. Dette ender med at hele vognen er dekt i en svart ugjennomsiktig presenning, og vi er tilbake til barneskolen hvor det føles som vi sitter hjemme på gutterommet i et alt for lite indianertelt mens vi finer oss igjennom  den medbrakte teen’ og vodka flasken som lå i heste vognen. Denne delen av turen kunne vært bedre. Men det er dessverre ikke mye vi kan gjøre med været.

Kompisen min

Etter denne koselige opplevelsen, gikk turen tilbake til hotellet. Nå var tiden inne for å teste spa delen litt mer. Vi skulle nemlig teste massasje. Vi stakk egentlig rett ned i spa avdelingen for å høre hvordan dette virket, og fikk beskjed om å komme ned om ti minutter.  Vi valgte 30 minutter med klassisk terapautisk massasje av rygg og nakke. Kort fortalt. Dette var deilig, og ikke minst. 450,- NOK for begge to.

Etter massasjen ble det en liten dupp og litt avslapping før middagen. Denne dagen skulle vi på en sjappe som het czarsky jar. Her var det også suppe til forrett. Og gjett hva slags. Jo, helt riktig igjen. Surkål suppe. Mange mente denne her var god. Jeg syntes ikke dette var min favoritt. Ikke i nærheten av den vi hadde til lunsj. Men uansett. Etter suppa for vi lastet opp et helt gigantisk brett med kjøtt. Vi tenkte nå blir det bra med mat til alle, men næææi da. Det kom et brett til. Her var det alt du måtte drømme om av kjøtt. Spareribs, Svineknoke, Svinenakke, koteletter, kylling, pølser, etc. Vi spiser til vi stuper og inntar kvelden.

Siste middagen.

Siste dagen skjedde det ikke mye annet enn opp, frokost, og hjemreise. Ikke så mye å skrive om her gitt.

Til slutt, til alle som orka å lese alt dette. Takk 🙂