Elbil: Nye e-golf 300 km

I mitt stadige søk etter en bra elbil, er neste bil ut, nye e-golf, med «300km» rekkevidde.

Førsteintrykket:

Bilen ser ut som, og føles ut som en helt ordinær golf. Den er fløeskvikk, men pga de lavmotstands ballong dekkene, kan den føles noe svevende når man kjører litt aktivt på svingete veier. Utseende er det ikke stort å si på, annet enn hjulene, som jeg virkelig ikke syntes noe om. Ellers er det en sporty liten bil vi snakker om her.

Interiøret

Demobilen jeg fikk prøve hadde det aller enkleste valget når det kommer til seter etc. Jeg må innrømme at jeg har sittet i bedre seter i en bil, men de var helt ok. Jeg skulle helst hatt boksen i midten litt lengre frem, og koppholderne var litt vel grunne. Dette gjorde slik at vannflasken min stakk litt vel høyt opp, og var litt i veien for girspaken. Ellers savnet jeg også den elektriske justeringen av førersetet som det var i forden, men det kan det jo hende at er med på «skinnsetepakken».

Teknologi, Stereo, etc

Jeg er glad i lyd, og her må jeg si at jeg ble svært skuffet av standard «anlegget» som er i e-golf. Her føltes lyden grumsete, og lite dynamisk. Nok en gang må du også her ha en «pakke» for å få bra lyd. Riktignok skal det oppgraderte anlegget være svært bra. Når det kommer til touchskjermen må denne få skryt. Den har blitt bra oppgradert siden forrige modell, og føltes svært responsiv og rask. Det skal riktignok sies at den menysystemet kunne vært hakket mer intuitivt og lett og forstå.  Lydavspilling via bluetooth var heller ikke det letteste å få igang. Men etter noe knot fikk jeg også til dette.

Bilen jeg prøvde hadde noe man kaller active info display. Dette var egentlig en ganske kul greie, men det ble nesten litt mye av det gode, når jeg skulle betjene dette. Har man egentlig bruk for alt dette? Denne bilen støtter også Android Auto, og også Apple CarPlay. Ettersom jeg ikke er noe «iPerson» så fikk CarPlay biten være urørt, og Android Auto var som, ja, som Android Auto. Uten å gå videre inn på det.

Reklame:



Rekkevidde

Til slutt kommer litt prat om rekkevidde. Tja, hvor skal man starte. Realistisk rekkevidde for meg havnet på ca 210km. Motorveikjøring i 110 / 120, virkelig slukte rekkevidden. Men er du litt snillere på gassen, og kjører litt mer smått, så kommer man fint mer enn 200km med denne. Hurtigladingen var også grei. Det sto 50km igjen på telleren når jeg plugget i hurtigladeren. Etter drøye 40 minutter med middag på «MacD» var bilen oppe i 95%.

Tilslutt kan jeg si at dette er definitivt en bil som er spennende, men er den ekstra rekkevidden vært nesten 100 000,- ekstra kontra konkurrentene?

 

Reklame