Elbil: Hyundai Ioniq Electric

Min rekke med elbil tester fortsetter med en liten gjennomgang av Hyundai Ioniq Electric.

Første intrykket:

Tja, hva skal jeg si. Dette er en elbil. Ved første øyekast tenkte jeg at dette var jaggu en stor elbil. Etter min mening ser bilen ganske kul ut fra enkelte vinkler. Men fra andre vinkler er de ikke fult så heldige. Videre setter jeg meg inn i bilen for å kjøre av sted. Kjøreopplevelsen er grei, men bilen har en «lane assist» som prøver litt vel hardt å hjelpe deg til å holde deg på veien.  Dette blir noe slitsomt i lengden. Videre er bilen heller ikke i nærheten av å være like kvikk som Hverken golfen eller forden.

Interiøret:

Første inntrykket av bilen er veldig godt. En stor og romslig kupe, med fine skinnseter. Dessverre, etter å ha kjørt noen få km. Har dette inntrykket gått over. Denne bilen sitter jeg virkelig ikke noe godt i. Litt vanskelig å sette fingeren på noe, men et eller annet føles veldig feil. Jeg får samme meldingen fra kona. Hun føler hun blir tvunget til å sitte å «skræve» i bilen. Gjett om jeg skulle ønske hun gikk med kort skjørt denne dagen. Men så heldig var jeg ikke. De to gutta våre likte seg derimot svært godt i baksetet. Da de hadde veldig god plass.

Teknologi, Stereo, etc

Instrumentene i bilen er nok de enkleste av de jeg har testet hittil. Og også de minst oversiktlige. Jeg hadde svært begrenset tid til å leke meg her, men jeg fikk dessverre ikke noe godt inntrykk av dette. Det samme gjelder egentlig «radioen». Skjermen her føles billig og gammeldags. Ikonene er virker litt utdaterte. Et godt pluss er mulighetene for valg av informasjon om den elektriske kjøringen i bilen. Lyden i stereo anlegget på prøve bilen er god, ikke fult så bra som i forden, men betydelig bedre enn i golfen vi prøvde.  Denne bilen her støtter også Android Auto.

Reklame:


Rekkevidde:

Tilslutt snakker jeg litt om rekkevidden. Når jeg får utlevert bilen står det 206 km på «tellern». Denne bilen fikk vi veldig fort en følelse av at virkelig ikke var noe for oss, så her gjorde vi ikke noe utvidet test av rekkevidde. Vi kjørte en drøtye 80km, og gjennomsnittsforbruket lå på  14,4kw / 100km.

 

Reklame



Be the first to comment

Leave a Reply

Epostadressen din vil ikke vises.


*