Lave sportslige biler er noe jeg liker godt, så etter Porsche Taycan, var Audi E-Tron GT neste på listen. Jeg samme dag som jeg meldte interesse for å prøve Porsche, meldte jeg interesse for å prøve Audi E-Tron GT.
Service? You got it!
Jeg meldte interesse for prøvekjøring av Audi E-Tron GT sent på kvelden. Morgenen etter, faktisk såpass tidlig (ikke ufint tidlig), at jeg ikke hadde kommet meg på jobb enda, ringte en meget høflig og hyggelig selger i fra Audi på Billingstad. Dette endte med en lang og fint prat. Jeg fikk faktisk lov å ha bilen i fra lunsjtider og hele kvelden. Dette ga meg mange fine timer i bilen, og absolutt mersmak.
En nydelig bil med fine linjer
Bilen er virkelig pen, og man kan tydelig se at den er bygget på samme «lest» som Taycan. Jeg følte nesten denne vekket flere reaksjoner enn Porschen når jeg kjørte denne. Men hvis man tar et raskt søk på «finn» så kan man raskt se hvorfor. Det er i skrivende stund 164 E-Tron GT tilsalgs, og og 592 Taycan. Dette viser at Audien er langt mer sjelden å se på veien. For mange vil nok denne også minne en del om Audi A7 også.
Førermiljøet
Førermiljøet er nydelig. Bilen føles som en 100% sportsbil. Gode justerbare seter, hvor du sitter lavt og fint med god sidestøtte. Bilen er ikke like preget av skjermer inni som Porschen. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg føler om knapper vs skjermer. Tror jeg muligens foretrekker skjermer. Vi lever tross alt i 2023. Men dette var på ingen måte en showstopper. Bilen var utstyrt med mørkt brunt skinn og tre intereriør. Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i tre i biler. Da jeg mener det hører hjemme i båter. Men stilen inni vokste på meg under prøveperioden.
Oppsummering
Så oppsummert. Hva er dommen. Jo, dette er definitivt en bil med masser av kjøreglede. Bilen går godt, og får folk til å snu seg. Et godt stereoanlegg kan også nevnes, og JR i huset var imponert. Baksiden av medaljen her er at dette er en bil med litt lite bagasjerom så det må være en bil nummer to. Det er et tøft design, men det går på bekostning av av bagasjeplassen. Jeg vil nå tro at standardutgaven av Taycan har samme problemet, men denne fås i en «stasjonsvogn-utgave». Bilen er med videre i vurderingen, men manglende bagasjeplass blir nok dessverre det som tar den ut av sammenligningen videre. Men det ventes en Audi A6 Avant E-Tron. Eller hva den nå skal hete? Kan dette være vinneren? Er denne bygget på samme lest som E-Tron GT, vil dette definitivt være en vinner.
Alle bildene samlet her:
Leave a Reply